دکتر سوده رودباری | واریس چیست؟
واریس چیست؟

مفهوم واریس چیست؟

واریس از جمله مشکلات و بیماری‌های شایع در سیستم عروقی و رگ‌های بدن است. “Varicose veins” نام علمی بیماری واریس بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، درگیر آن هستند. این مشکل عروقی، زمانی به وجود می‌آید که عروق وریدی دچار تورم می‌شوند. در واقع، این رگ‌ها منبسط و پیچ‌خورده شده و نمی‌توانند به خوبی خون را به قلب بازگردانند. این وضعیت باعث ایجاد مشکلات مختلفی مانند: درد، سنگینی و خستگی شده که معمولاً در ناحیه پا رخ می‌دهند.

اهمیت درک و پیگیری veins Varicose

مشکلات و عوارض واریس، علاوه بر اختلال در زیبایی محل آسیب دیده، می‌تواند برای افراد مبتلا آزاردهنده و ناراحت کننده باشد. پس، درک و آگاهی از این وضعیت و عوامل مؤثر در ایجاد آن، می‌تواند به پیشگیری کمک کند. همچنین، با این دانش می‌توان اصلاحاتی در فعالیت‌های روزمره اتخاذ کرد و روند درمان را سرعت بخشید.

علل مؤثر در ایجاد Varicose veins

__ اولین عامل ابتلا به واریس چه می‌باشد؟ به طور معمول، سابقه مبتلایان در خانواده و ارثی بودن آن می‌تواند یک عامل مهم در توسعه این بیماری باشد. پس از تشخیص این عامل، افراد می‌توانند بهترین راهکارها را برای پیشگیری از درگیر شدن، اجرا کنند.

__ عامل دیگری که در ایجاد veins Varicose نقش دارد، ضعف سیستم عروقی است. رگ‌های پیچ‌خورده در این بیماری، به دلیل عملکرد نادرست دریچه‌های داخل وریدها ایجاد می‌شوند. به عبارتی: اختلال عملکرد وریدها منجر به تجمع خون، افزایش فشار و نهایتاً انبساط و کشیدگی رگ‌ها می‌شود.

__ نقش چاقی و سبک زندگی، در ابتلا به واریس چگونه است؟ در حقیقت، ایستادن و نشستن طولانی مدت، می‌توانند به ایجاد و تشدید این بیماری منجر شوند. اضافه وزن نیز فشار بیشتری به رگ‌های شما وارد کرده و جریان خون را دشوارتر می‌سازد.

آمار شیوع بیماری واریس در آقایان و بانوان

مبتلا شدن به واریس، شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! در واقع، علائم و عوارض این بیماری، حدود ٢۵ درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. veins Varicose ممکن است هم در مردان و هم در زنان رخ دهد. زنان به دلیل عوامل هورمونی و بارداری احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. ضمن اینکه درصد ابتلا به این بیماری، ارتباطی مستقیم با افزایش سن افراد دارد. بنابراین، اگر با افزایش سن، علائم این بیماری در شما شدیدتر شد، تعجب نکنید.

روش‌های معاینه و نشانه‌های بیماری واریس

روش تشخیص واریس

پزشکان برای معاینه و تشخیص واریس از روش‌هایی نظیر بررسی بصری رگ‌های سطح پوست، استفاده می‌کنند. همچنین، از دستگاه‌های تصویربرداری مانند: سونوگرافی، رادیوگرافی و یا آنژیوگرافی نیز کمک می‌گیرند. ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر، تست‌های مختلفی توسط پزشک معالج تجویز شود. مانند آزمایش فشار خون در عروق مجاور و آزمایشات تکمیلی دیگر.

روش‌های درمان بیماری veins Varicose

درمان‌های غیرجراحی برای واریس چه می‌باشند؟ این گروه از درمان‌ها شامل: داروها، تغییرات در سبک زندگی و استفاده از روش‌های سنتی مانند بانداژ می‌باشد. نقش فیزیوتراپی برای درمان چیست؟ اجرای جلسات منظم فیزیوتراپی می‌تواند در کاهش درد و بحران‌های مربوط به بیماری مؤثر باشد. این روش شامل تمریناتی برای تقویت عضلات پا و بهبود جریان خون می‌شود.

در موارد شدید و پیشرفته‌تر، ممکن است نیاز به درمان veins Varicose از طریق جراحی باشد. در این روش، عروق دیسکتومی شده و خون ناخواسته راهی عروق دیگر می‌شود. عمل جراحی بسته به موقعیت و شدت بیماری، می‌تواند به صورت مینیمال یا باز باشد. در پایان، امیدواریم که مطالب گفته شده مفید بوده باشد و همواره با رعایت نکات بهداشتی، تندرست باشید. ضمن اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر، شما را به مطالعه این سه مقاله نیز دعوت می‌کنیم:

-    چه افرادی به بیماری واریس مبتلا میشوند؟

-   بیماری واریس چه علائمی دارد؟

-    بیماری واریس چه مراحلی دارد و درمان هر کدام از مراحل به چه صورت است؟

روش‌های درمان واریس

سوالات متداول
1__ روش‌های پیشگیری از ابتلا به واریس چیست؟ اقدامات متنوعی وجود دارند که احتمال مبتلا شدن به این بیماری را کاهش می‌دهند. برخی از مهم‌ترین این روش‌ها عبارتند از: ورزش منظم، حفظ وزن مناسب، پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی مدت و پوشیدن جوراب‌های مخصوص و غیره.
2__ آیا بیماری veins Varicose فقط در زیبایی، اختلال ایجاد می‌کند؟ این عارضه در مراحل اولیه می‌تواند زیبایی محل آسیب را تهدید کند. با این حال، ممکن است به مرور باعث ایجاد ناراحتی، درد و سایر علائم ناخوشایند گردد. مانند: تورم، خارش و گرفتگی عضلات پا. در برخی موارد، بروز این بیماری ممکن است منجر به عوارضی مثل: زخم‌های پوستی یا ترومبوفلبیت سطحی شود.
4__ آیا برای بیماری veins Varicose باید به پزشک مراجعه کرد؟ مبتلا شدن به این بیماری معمولاً یک اورژانس پزشکی نیست! با این حال، مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌شود. این مسئله، به خصوص اگر درد، تورم و تشدید علائم با فعالیت‌های روزانه را تجربه می‌کنید، حائز است. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند تشخیص دقیقی ارائه دهد و گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه نماید.