دکتر سوده رودباری | چه افرادی به بیماری واریس مبتلا میشوند؟
چه افرادی به بیماری واریس مبتلا میشوند؟

چه افرادی به بیماری واریس مبتلا میشوند؟

معرفی بیماری واریس

v    واریس چیست؟: بیماری واریس یکی از مشکلات عروقی شایع بوده که علائم آن معمولاً در پشت ساق پا ظاهر می‌شود. بروز این بیماری، ناشی از ایجاد فشار و ضعیف شدن سیستم وریدها می‌باشد. نقص در عملکرد آن‌ها، منجر به گردش نامناسب خون و در نتیجه تورم و پیچیده شدن رگ‌ها می‌شود.

v    علائم واریس: نشانه‌های بیماری واریس شامل: درد و سنگینی در پاها، خارش و احساس سوزش در ناحیه آسیب‌دیده می‌باشد. همچنین، پوست پاها ممکن است قرمز و تیره شده و در برخی موارد، قسمت‌هایی از پوست با زخم‌های بزرگ همراه می‌شوند. اگر شما این نشانه‌ها را در خود مشاهده کردید، بهتر است که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. با تشخیص دقیق و زود هنگام، می‌توانید درمان سریع و راحت‌تری را دریافت نمایید. در ادامه، بررسی می‌کنیم که چه افرادی به واریس مبتلا می‌شوند؟!

 

افراد با سابقه خانوادگی

در بسیاری از موارد، بیماری واریس به دلیل عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی به وجود می‌آید. اگر والدین یا قدیمی‌ترین اعضای خانواده شما این بیماری را داشته باشند، شما نیز به احتمال زیاد در خطر ابتلای به واریس قرار دارید.

 

بانوان باردار و افراد مسن

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و پیش‌پریودی، می‌تواند باعث ضعف دیواره عروق و بروز بیماری واریس شود. علاوه بر این، استفاده افراطی از قرص‌های ضد بارداری و هورمونی هم می‌تواند خطر مبتلا شدن را افزایش دهد. همچنین با افزایش سن، عروق ماهیچه‌ای ضعیف‌تر می‌شوند که این ویژگی، احتمال ابتلا به واریس را بیشتر می‌کند.

 

افراد مستعد بیماری واریس؛ چاق‌ها یا لاغرها؟!

افراد چاق به دلیل اضافه وزنی که دارند، بیشتر در معرض بیماری واریس هستند. در واقع، همین وزن اضافه، فشار مضاعفی را بر عروق ناحیه پا وارد می‌کند. در نتیجه، باعث نقص در سیستم گردش خون شده و شخص را مستعد واریس می‌کند.

جالب است بدانید که بیماری واریس مخصوص افراد چاق نیست و لاغرها نیز ممکن است آن را تجربه کنند! در حقیقت، افراد لاغری که ضعف عضلانی، نشستن و یا ایستادن طولانی را دارند، ممکن است به واریس مبتلا شوند.

 

چه کسانی مستعد بیماری واریس هستند؟

 

مشتاقان غذاهای چرب

افرادی که تغذیه مناسب و دریافت فیبر کافی ندارند، می‌توانند در مسیر ابتلا به بیماری واریس قرار بگیرند. همچنین، اگر عاشق غذاهای چرب هستید، بهتر است که این را بدانید: مصرف غذاهای پرچرب و غیرسالم، به ایمنی و عملکرد شریان عروق ضربه می‌زند. در نتیجه با گذشت زمان، نشانه‌های واریس را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

مصرف‌کنندگان دخانیات

استعمال دخانیات و سیگار، به دلیل تأثیر منفی بر جریان خون و تضعیف عروق، عاملی مهم در بروز و پیشرفت بیماری واریس هستند. در واقع، مصرف دخانیات موجب غلیظ شدن خون، کندی جریان خون و در نهایت فشار بر رگ‌ها می‌شود. پس، حتی‌الامکان از این عامل مخرب پرهیز نمایید.

 

ارتباط سایر بیماری‌ها با واریس چیست؟

v    بیماری‌های قلبی عروقی: معمولاً بیماری واریس و مشکلات قلبی عروقی، ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند. با این حال، برخی از عوامل خطر در بین آن‌ها مشترک هستند. مانند: چاقی، نداشتن فعالیت بدنی مناسب و مشکلات هورمونی که می‌توانند در ایجاد هر دو بیماری، مؤثر باشند. همچنین، افرادی که دارای واریس هستند، احتمالاً در معرض خطر بیشتری برای ایجاد خونریزی در دستگاه قلبی عروقی قرار دارند.

v    بیماری‌های عروق مغزی: ارتباط بین بیماری واریس و مشکلات عروق مغزی نیز همچنان موضوع بحث است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که وجود واریس پوستی در پاها ممکن است زنگ خطری برای ابتلا به بیماری عروق مغزی باشد! با این وجود، عوامل خطر برای بیماری‌های عروق مغزی معمولاً موارد دیگری به غیر از واریس هستند. مانند: شرایط سنی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی.

v    مشکلات کبدی و صفرا: بیماری واریس ممکن است در برخی از افراد مبتلا به بیماری کبدی و صفرا نیز مشاهده شود. مثلاً، برخی از نشانه‌ها در بیماری سیروز کبدی، ممکن است بیانگر وجود واریس در بدن بیمار باشند. (مانند: آسیت یا تجمع مایع در شکم و ایکتر یا زردی پوست) لازم به یادآوری است که این بیماری‌ها با واریس به صورت مستقیم ارتباطی ندارند و فقط در برخی از موارد خاص و با توجه به شدت بیماری، قابل مشاهده هستند. در بیشتر موارد، بیماری واریس و بیماری‌های کبدی و صفرا جدا از یکدیگر بررسی شده و نیاز به تشخیص و درمان مستقل دارند.

 

ارتباط واریس با سایر بیماری‌ها

 

پرسش و پاسخ
1__ روش‌های درمان واریس چیست؟ برخی از روش‌های درمان عبارتند از: تغییرات در سبک زندگی، مصرف داروهای درمانی، و در موارد شدیدتر، روش‌های جراحی.
2__ آیا ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری واریس مفید باشد؟ بله. ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیری موثر در برابر واریس عمل کند. فعالیت بدنی منظم، می‌تواند عملکرد سیستم گردش خون را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری واریس را کاهش دهد.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره تماس مطب : 02122223600 و 02122223193 و 02122223195

آدرس مطب : خیابان شریعتی بین میرداماد و مترو شریعتی کوچه شریفی پلاک شش طبقه همکف